Vind balans in een yogapractise – het verschil tussen Sthira en Sukha

Elke yogahouding bestaat uit twee belangrijke krachten. Sthira en Sukha. Sthira is de stabiliteit, de kracht, en de alertheid. Sukha is de zachtheid, het plezier, en het comfortabele gevoel in de houding. Beide krachten zouden aanwezig moeten zijn terwijl je yoga aan het beoefenen bent.

Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld een bootcamp of hardlooples. Daar ben je niet, of in ieder geval veel minder bewust van deze ogenschijnlijke tegenpolen. En waarom is het eigenlijk belangrijk? Willen we niet het maximale uit onze sessie halen? Waarom zou het erg zijn als je gezicht eruitziet alsof deze gaat ontploffen? Dan zijn we toch juist hard aan het werk?

Het gaat om de balans

In het beoefenen van yoga moeten beide kwaliteiten aanwezig zijn. Je wil de kracht en stabiliteit van Sthira samen met het zachte en lichte van Sukha. Iedereen is wat dit betreft anders. Belangrijk is dat je zelf jouw balans leert kennen en wat goed voelt. Waar de een gebaat is bij een rustige Yin yogales, is de ander meer gebaat bij een energieke Vinyasa les.

 Echter is het in onze huidige maatschappij heel makkelijk om altijd maar te gaan voor het uiterste, om toch nog een tandje bij te zetten, of toch nog even dat extraatje te doen terwijl je er eigenlijk geen energie of ruimte voor hebt. Hoe weet je waar jij behoefte aan hebt en wat het beste voor je is? En hoe zorg je ervoor dat je hier ook daadwerkelijk naar luistert?

Kun je nog lief glimlachen?

Wat mij helpt is om tijdens de oefeningen af en toe te glimlachen. Zolang ik tijdens de moeilijkste houdingen nog lief kan lachen, is het goed. Ik ben zelf snel geneigd om tot het uiterste te gaan en liever nog iets verder. Meer Sthira dan Sukha dus. Ondertussen heb ik veel geleerd en lukt het me steeds beter om ‘zachter’ te zijn.

Waarschijnlijk heb je tijdens je les wel eens ‘ogen en kaken zacht’ gehoord. Dit vind ik één van de fijnste aanwijzingen. Ik merk dan namelijk vaak dat ik nog ergens wat spanning vasthoud en kan dat dan beter loslaten. Nu weet jij ook waar dat vandaan komt en kan hier mee gaan experimenteren.

Sthira en Sukha in het dagelijks leven

Als je naar je lichaam leert luisteren zul je merken dat deze een heleboel informatie afgeeft. Je merkt duidelijk dat je lichaam in balans is als je veel energie hebt en je je lekker in je vel voelt. Maar vaak zijn niet alle signalen zo duidelijk.

Onze snelle maatschappij zorgt voor meer stress gerelateerde klachten. Het creëren van ‘ruimte’ in je agenda voor rust en ontspanning (kan ook door inspanning), kan zorgen voor meer ruimte in je hoofd wat positief effect heeft op je gezondheid.

Je kan lange dagen maken op je werk. Misschien zelfs weken achter elkaar. Zonder dat jij daar meteen ontzettend onder hoeft te leiden. Zolang je maar tijd in plant voor jezelf. Om even de continue stroom aan prikkels los te laten. Met tijd voor jezelf bedoel ik dus niet meteen een avond lang Netflix kijken. Nee, maak liever een wandeling of kijk gewoon weer eens een tijdje uit het raam. Je hoeft niet meteen te beginnen met mediteren, maar ademhalingsoefeningen kunnen wonderen doen.  

 

Wat helpt jou om je kracht en stabiliteit te combineren met zachtheid en plezier? Laat hieronder een berichtje achter.

 

Liefs,

Simone

Reageer