Krijg meer energie door middel van je adem

Meer energie krijgen. Dat zouden we allemaal wel willen. Energie om datgene te doen wat je leuk vindt.

Bij yoga draait heel veel om het verplaatsen en sturen van je energie. Want ondanks dat je misschien nu denkt dat je niks aan je energielevel kan veranderen, is het tegenovergestelde waar. Door middel van bewegen en je ademhaling heb jij invloed op je energie en daarmee ook indirect op jouw gemoedstoestand. Als de energie stroomt, zit je vaak automatisch lekkerder in je vel.

Wat is energie?

Je kent vast wel de uitdrukking ‘dat je moet doen waar je energie van krijgt’ of ‘van die persoon krijg ik veel energie’. Dit is de mentale energie. Datgene wat met je plezier en geluk te maken heeft. Als mens krijg je fysiek energie van eten, drinken, slapen en ademhalen. Zonder die 4 overleef je het niet.

Er is steeds meer aandacht voor het verbeteren en in balans houden van je mentale energie. Maar juist de combinatie met fysieke energie maakt het in mijn ogen nog veel waardevoller.

Naast het verbeteren van je leefstijl op het gebied van voeding en beweging (waar ik nu niet heel veel dieper op in ga) valt er veel winst te behalen door je adem beter te benutten. Van een rustige tot een activerende ademhalingsoefening. Door af en toe bewust te ademen, verbeter je je zuurstofgehalte in je bloed wat direct impact heeft op je energieniveau.

Energie in balans

Je kent vast wel iemand met ‘heel veel energie’ die zo druk en chaotisch is, dat hij of zij moeite heeft om aandacht vast te houden. Om te focussen op datgene wat diegene belangrijk vindt. Om de energie om te zetten naar productiviteit.

Meer energie is dus niet per definitie beter als je niet weet wat je ermee moet doen. Je hebt een beperkte hoeveel tijd en je kunt niet alles aandacht geven. Weten waar jij je energie voor inzet is dus essentieel.

Energie in balans

Ook is het niet zo dat je altijd maar veel energie ‘moet’ hebben. Juist door je energie (en je zenuwstelsel) bewust te kunnen kalmeren, kan je er veel effectiever gebruik van maken. Hoe vervelend is het om klaarwakker in bed te liggen?! 

Door je lichaam te kalmeren, val je beter in slaap, maak je effectiever gebruik van je slaap en…. Word je energieker wakker de volgende ochtend!

Invloed van je adem

Ademen is misschien wel het belangrijkste proces in ons lichaam dat we zowel bewust als onbewust kunnen doen. Ademen heeft invloed op hoe we denken en voelen, hoe we onze dag beleven en hoe we reageren op anderen. Ademen gaat continu door, zonder dat we er echt over na hoeven te denken. De meeste mensen letten helemaal niet op hoe ze ademen en zijn er maar heel af en toe even bewust van.

Zonde. Want zowel fysiek, mentaal als emotioneel kan je vele voordelen hebben bij het goed leren ademen. Door een oppervlakkige ademhaling krijg je oppervlakkig zuurstof binnen, waardoor je je minder energiek kan voelen. Iedere cel heeft zuurstof nodig en iedere cel in je lichaam voert afvalstoffen af die jij weer uitademt. 

Ademen energie

Zodra je bewust gaat ademen gebeurt er van alles. Door diep in- en uit te ademen geef je alle cellen in je lichaam de zuurstof die ze nodig hebben. Hierdoor komt energie vrij waardoor je je fitter voelt.

Ook kan je door middel van je adem, je lichaam bewust kalmeren. Door bijvoorbeeld rustiger te ademen, of in een langzamer tempo, gaat je hartslag omlaag en je bloeddruk omlaag. En door een rustiger lichaam, kan je geest ook rustiger worden. Je creëert ruimte om objectiever naar situaties te kijken. Je voelt je meer verbonden met je lichaam.

3 ademhalingsoefeningen voor meer energie

Het mooie aan ademhalingsoefeningen: je kan het doen waar en wanneer je maar wilt! Wil je iets veranderen aan je energie, dan werkt het alleen om iets te gaan doen. Dit kan prima met kleine stappen. Hieronder geef ik je drie mogelijke ademhalingsoefeningen. Ontdek wat voor jou werkt. En laat het me vooral weten als je iets niet begrijpt of nog een vraag hebt.

1. Energie versterkende ademhaling voor in de ochtend

  • Ga comfortabel zitten of liggen
  • Leg je linker hand op je onderbuik, je rechterhand op je borst
  • Adem diep (maar rustig) in via je neus van je onderbuik naar je borst en keel
  • Adem ontspannen uit via je mond, maar op een sneller tempo dan normaal
  • Herhaal deze in- en uitademing 10 keer achter elkaar.
  • Neem de tijd om na deze oefening te voelen hoe je je voelt
  • Schrik niet als je je een klein beetje licht voelt in je hoofd. Dit gaat weer weg wanneer je rustig ademhaalt.

2. Energie oppepper 's middags

  • Ga bewust rechtop zitten (kan gewoon op je bureaustoel)
  • Kijk naar een punt in de verste (langs of over je beeldscherm)
  • Ontspan je schouders en je gezicht
  • Adem volledig in via je buik, borst en keel
  • Houd vast voor een seconde (of twee)
  • Adem krachtig uit
  • Houd vast voor een seconde (of twee)
  • Herhaal deze in- en uitademing 3 keer achter elkaar

3. Energie kalmerende en slaap verbeterende ademhalingsoefening ’s avonds

  • Ga op je rug in bed liggen
  • Met je handen naast je lichaam, handpalmen naar boven. Of leg je linker hand op je onderbuik en je rechterhand op je borst.
  • Adem 3 tot 4 tellen rustig in via je neus
  • Adem 5 tot 6 telen rustig uit via je neus
  • Houd een seconde (of twee) vast voordat je weer inademt

Reageer