Rust in je hoofd – 3 gewoontes voor innerlijke rust

Soms is rust in je hoofd ver te zoeken. Malende gedachten over iets wat in het verleden is gebeurd of mogelijk in de toekomst kan gebeuren, zorgen ervoor dat je continu afgeleid bent. Je voelt je onrustig. Gestrest.

Deze onrust zorgt ervoor dat jij niet jezelf voelt.

Je zoekt naar rust.
Ontspanning.
Waar kun je dat vinden?

Ik zou in woorden zoals zelfliefde, tijd nemen, acceptatie en compassie kunnen schrijven, maar dat laat ik aan anderen over.

Drie gewoontes voor meer rust in je hoofd

De drie gewoontes zijn voor iedereen goed uit te voeren. Het zijn geen quickfixes voor het moment dat je door stress en spanning over je grenzen bent heen gegaan. Het zijn gewoontes die je elke dag kan oefenen. Zo leer je hoe je zelf controle kan houden over de molen in je hoofd.

Ze leren je rust in je hoofd te behouden. Zodat jij helder kan blijven zien.

Rust in je hoofd drie principes

1. Zorg voor momenten zonder input

Netflix, podcasts, nieuws, interessante artikelen, social media berichtjes.
Continue input zorgt ervoor dat je hersenen minder goed functioneren. Je kan dingen vaker gaan vergeten, je bent snel afgeleid en gevoeliger voor negatieve emoties.

Je hersenen hebben rust nodig om te herstellen.

En dat betekent momenten zonder input.

Mensen die heel hard werken en écht rust nemen, krijgen meer gedaan dan mensen die denken dat ze geen tijd hebben om rust te nemen. Mensen die weinig tijd nemen voor ontspanning, laten zich overdag meer afleiden en zijn veel sneller gestrest.

De momenten waarop we eerder even onze gedachten lieten ronddwalen, zoals tijdens wandelen (al dan niet met hond), was vouwen, autorijden of fietsen, worden nu opgevuld met het luisteren van een podcast.

Wanneer jij ontspant kunnen je hersenen nieuwe paden ontwikkelen. Dingen die gebeurt zijn worden verwerkt en jij kan er weer beter tegenaan.

Heb jij continu bezorgde gedachten waardoor rust nemen moeilijk is? 
Lees dan dit bloghoe je in 7 stappen bezorgde gedachten kan kalmeren.

Dit gebeurt voornamelijk tijdens je slaap

De ene ochtend word je uitgerust wakker, terwijl een andere ochtend je hoofd vol lijkt. Dit heeft te maken met hoeveel informatie je de dag ervoor hebt verwerkt. Slaap is niet het enige moment om input te verwerken. Gedurende de dag kun je hier ook al voor zorgen.

Maar hoe doe je dat in de praktijk?
Je hersenen echt rust geven?

  1. Maak het een prioriteit
    ‘Geen tijd’ is nummer één excuus om niet te mediteren, te wandelen of een kwartiertje yoga te doen. Vraag jezelf af hoeveel tijd je doorbrengt in je telefoon of achter de tv.
  1. Maak het niet te groot
    Je hoeft niet elke dag een uur op een matje door te brengen. Maak het voor jezelf zo klein dat je het elke dag kan uitvoeren. Bijvoorbeeld elke ochtend, middag en avond 5 minuten bewegen en 5 minuten mediteren. Dat is een half uur per dag!
  1. Wees je bewust van het verschil tussen vermaak en ontspanning
    Social media, een extra aflevering van je favoriete serie, filmpjes bekijken van anderen, het is leuk en het kan je plezier brengen op korte termijn, maar het zorgt niet voor daadwerkelijke ontspanning. Een rondje wandelen, knuffelen met je partner (hond, kat, kind), een warme douche, yoga nidra of het zijn in de natuur zorgen ervoor dat je even niks ‘moet’.

Meditatiereis als reset voor je hersenen

Een meditatiereis of yoga nidra is een geweldige manier om je hersenen een reset te geven. Deze meditatiereis (yoga nidra) is speciaal voor jou als je moeite hebt met een donkere tijd. Dat kan letterlijk zijn, zoals in de winter, maar ook persoonlijk. Je zult de kracht van licht weer ervaren.

2. Beweeg aan de randen van je comfortzone

We willen alles onder controle hebben. Alle pijnlijke, negatieve momenten uit ons leven worden zoveel mogelijk geband. Maar een mooie uitspraak van mijn leraar is ‘Alleen als je donkerte kent, kan je ook het licht zien’.

Op momenten dat het ons voor de wind gaat, is het makkelijk om je ontspannen te voelen. Op het moment dat je tegenslag, een crisis of pijn ervaart is het een stuk moeilijker. We zijn dan veel sneller geneigd om ons te laten meevoeren in de spaning.

Daarom is het belangrijk om op vrijwillige momenten te bewegen aan de randen van je comfortzone. Leer je lichaam en je hoofd om erdoorheen te gaan, te leren en te ontstijgen aan het discomfort.

Yoga helpt je ontspanning in de spanning te vinden.

Op het moment dat je in yoga leert om ontspannen te blijven in een moeilijke houding, kan je stress en druk makkelijker aan op andere momenten in het leven.

Zelfs in een houding waarbij je veel spieren aanspant, zijn er spieren die zich kunnen ontspannen. Deze ontspanning begint bij het loslaten van spanning rondom je ogen en slapen. Dit neemt meteen druk op je hoofd af.

grenzen comfortzone

Zoek naar het evenwicht tussen bekend en onbekend.

Als je alles ruim binnen de grenzen van je comfortzone uitvoert, zonder echte inspanning, blijf je binnen de grenzen van je eigen gedachten. Met de onvermijdelijke angst, gehechtheid en bekrompenheid. Beweeg aan de randen van je comfortzone en ontdek hoeveel je kan verdragen.

Iedereen kan yoga beoefenen, ongeacht het fysieke uitgangspunt. Als iemand zijn of haar hele leven ballet heeft gedaan en yogahoudingen zonder enige moeite of weerstand uitvoert, dan is er geen les te leren. Dan komt het meer overeen met het uitvoeren van een kunstje.
Ga opzoek naar het evenwicht tussen het bekende en het onbekende. Waarbij je verbonden blijft met je lichaam.

Bewegen rondom de grenzen van je comfortzone zorgt voor groei. Het werkt opwekkend en houdt een uitdaging in.

3. Trek de natuur in

Veel mensen vinden het fijn om in de natuur te zijn. Tot zo ver hoef ik hier niemand te overtuigen. Toch is er nog een groot stuk aan voordelen te ontdekken.

Één daarvan is een dieper gevoel van mentale ontspanning.

Gedurende de dag worden we gebombardeerd met prikkels. Alles om ons heen wil aandacht. Van de apps op onze telefoon, de mail van je manager, je enthousiaste kinderen die thuiskomen van school tot aan de subtiele reclame die je ziet terwijl je door de wijk wandelt.

Zoals ik hierboven schreef hebben je hersenen rust nodig om te herstellen, maar dat betekent niet dat je alleen maar met gesloten ogen op een meditatiekussen moet gaan zitten.

Aandacht die mag ronddwalen

Je zou kunnen denken dat ook de natuur je input geeft. Er is immers veel te zien, te horen en te beleven. Dit werkt echter anders dan bij het zien van bijvoorbeeld reclames. De natuur geeft je mogelijkheden om van te genieten, maar dringt zich niet op. Je aandacht kan zelf bepalen wat het ziet, hoort of voelt.

De bloeiende bloemen. De vogels die naar eten zoeken. De bladeren die naar beneden vallen.
Dit wordt ook wel de aandacht hersteltheorie genoemd.

Bij natuurlijke patronen hoeven je gedachten niet in een actiemodus te komen. Ze zijn er gewoon. Dit heeft een herstellende werking op je hoofd, waardoor je meer mentale rust ervaart na het zijn in de natuur.

Gevoel van waardering

Mits je je telefoon thuis laat of in je zak houdt, merk je dat de natuur zorgt voor een gevoel van waardering. We worden de hele dag ‘afgerekend’ op hoe goed we iets doen, hoeveel werk we verzetten, wat we bereiken. Door anderen én onszelf.

De natuur geeft je geen likes (en hoeft ze ook niet te ontvangen). Het maakt niks uit of je een laag make-up op hebt of niet. Het doet er niet toe hoeveel geld je verdient.

Al die externe façade kun je achter je laten.

Wat is nu eigenlijk écht belangrijk in je leven?

Yoga in de natuur is een extra fijne combinatie. Meer weten?
Lees dan dit blog: 5 redenen waarom yoga zo goed voelt buiten.

Rust in je hoofd - een dagelijks proces

Één keer in de week yoga doen, of één keer in de week een meditatie kan heel fijn zijn, maar voorkomt niet dat de spanning in je gedachten zich gedurende de week opbouwen.

Door dagelijks leegte op te zoeken, iets moeilijks te doen en waardering voor de natuur te ervaren, merk je dat de spanning veel minder hoog opbouwt. 

  • Het gaat er niet om dat je vandaag direct alle problemen oplost. Elke dag een beetje.
    Zorg elke dag voor momenten van diepe rust.
  • Zorg elke dag voor kleine stapjes aan de randen van je comfortzone.
  • Neem de tijd om de pracht van de natuur binnen te laten komen. Wandel eens wat langzamer. Observeer en verwonder.

Zo blijf je dichterbij jezelf en behoud je de rust in je hoofd..

Laat me hieronder weten hoe dit voor jou werkt of stuur me een berichtje op Instagram.

Reageer