Je bent niet je gedachten

Gedachten hebben we continu. Ons denkvermogen maakt ons mensen uniek van alle dieren. Het heeft ons heel ver gebracht en helpt ons elke dag. Maar het is ook een obsessie. Iets waar we niet zonder mee kunnen. Niet mee kunnen ophouden

Continu 'lawaai'

We hebben allemaal een stem, of verschillende stemmen die we horen in ons hoofd. Onvrijwillige gedachteprocessen waarvan je misschien niet beseft dat je ze het zwijgen kunt opleggen. Je gedachten geven commentaar, speculeren, beoordelen, vergelijken, klagen, vinden iets wel of niet leuk etc. Maar ze zijn niet vaak in het huidige moment.

Vaak zijn deze gedachten gebaseerd op het verleden en denken liever aan hoe iets mis kan gaan, dan aan alle mogelijke scenario’s waarop iets wel gaat werken. Ook wel bekent als ‘je zorgen maken’.

Dit continue ‘lawaai’ in je hoofd, maakt het lastig om te kiezen vanuit gevoel. Om stil te staan bij hoe je je voelt. Om even nergens aan te denken, maar gewoon intens gelukkig te zijn.

Wat je denkt is niet de waarheid

Gedachten komen en gaan. Ze zijn niet de waarheid. Er gebeurt namelijk ontzettend veel om jou heen. Het merendeel zie je niet gebeuren. Datgene wat je wel ziet, beoordeel je. Iets is mooi, minder mooi, goed, of stom. Maar dat is jouw interpretatie van datgene. Iemand anders heeft een andere mening. Dezelfde situatie wordt door de ander op een compleet andere manier beoordeeld.

Iets zien zonder meteen te oordelen vinden we erg lastig als mensen. Objectief bekijken kunnen we eigenlijk niet. We nemen immers altijd onze ervaringen uit het verleden met ons mee.

Gedachten zijn niet de waarheid

Controle nemen over je gedachten

Denk terwijl je dit leest eens aan een blauwe kikker
Zie de kleur en het beestje levendig op je netvlies. 
Ziet tie stil of beweegt tie? Kijkt tie je aan of niet?

Sluit je ogen en neem even de tijd hiervoor.

Denk dan nu eens aan een rode zebra. In haar natuurlijke leefomgeving, of op een andere plek.

Neem ook weer even de tijd.

Je hebt nu twee keer je gedachten gestuurd. Waarschijnlijk zou je niet uit jezelf aan een blauwe kikker of rode zebra hebben gedacht vandaag. En toch zag je de dieren levendig voor je.

Wat betekent dit voor in jouw leven?

Je kunt minder waarde hechten aan je gedachten, je gepieker, je onrust. Door je er in eerste instantie bewust van te zijn.

3 stappen voor gedachten in het huidige moment

Zodra je merkt dat je gedachten er soms met jou vandoor gaan, kan je hier bewust wat aan doen. Je bent namelijk niet je gedachten. Je kan zelf de controle nemen.

1. De denker waarnemen

Elke keer als je de stem in je hoofd opmerkt, luister je aandachtig. Besteed aandacht aan wat het zegt. Na een tijdje ontdek je een patroon. Je hoort jezelf dan vaker hetzelfde zeggen.

2. De denker aanhoren

Probeer datgene wat je hoort in jezelf niet te beoordelen. Want als je dat doet is er een andere stem die de beoordeling doet. Houd het bij luisteren. En besef dan: dit is de stem en dit ben ik (ongeacht wie die ‘ik’ dan maar mag zijn).

3. Besteed aandacht aan dat wat er nu is

Zodra je je stem hebt opgemerkt en gehoord, kijk je om je heen. Besteed extra aandacht aan het moment. Wat ben je aan het doen. Sta je onder de douche? Focus dan even op het water dat over je lichaam heen komt. Ben je in de tuin aan het werk? Bekijk een plantje extra aandachtig. Ben je aan het eten. Ruik dan eens je voedsel.

One thought on “Je bent niet je gedachten

Reageer