Yoga buiten – 4 redenen om de natuur op te zoeken

Het is al heel lang lekker weer. Stiekem raak ik eraan gewend. De zon schijnt en ik ben buiten. Ook yoga doe ik zoveel mogelijk in de buitenlucht. Een matje kan je tenslotte overal uitrollen. Ik zoek een rustig plekje en geniet van de frisse lucht. 

Steeds meer studio’s geven lessen in de buitenlucht. In het park of echt een rustig plekje in de natuur. Uiteraard kun je dit ook zelf doen. Bij deze 4 redenen waarom ik yoga het liefst buiten doe.

Reden 1: Ontstaan van yoga is geïnspireerd op de natuur

Dit is niet echt een persoonlijke reden, maar ik vind het wel mooi om te noemen. Er zijn een heleboel verhalen over het ontstaan van yoga, maar wat overeenkomt is de drang van mensen om één te worden met de natuur. Onderdeel te zijn van de wereld van planten, dieren en de natuur. Yoga betekent niet voor niets ‘vereniging’, of ‘verbinden’.

5000 jaar geleden deden ze dit voornamelijk door te mediteren en zich te richten op innerlijke energie. De eerste yogahouding was de lotushouding, waarin yogi’s urenlang zaten te mediteren. Om deze houding af te wisselen begonnen ze, geïnspireerd door de dieren om hen heen, verschillende houdingen aan te nemen. Ze merkten hoeveel effecten deze houdingen hadden en begonnen de oefeningen uit te breiden.

Tegenwoordig gebruiken we yoga niet meer alleen als opwarming voor of afwisseling tijdens een urenlange meditatie in de lotushouding, maar we willen wel graag een flexibel en sterk lichaam en rustige mind.

Reden 2. Herstellende werking van de natuur

Uit onderzoek (en ervaring) blijkt dat de natuur je helpt te herstellen. Het immuunsysteem verbetert. En je geluksgevoel verhoogt. Je gaat rustiger en dieper ademen.

Via Mappiness hield een groot aantal mensen bij wanneer ze zich het gelukkigst voelden. Wat bleek: dat is in de natuur. Ook uit andere onderzoeken komen de positieve resultaten en het belang van de natuur voor mensen duidelijk naar voren. In woonomgevingen met meer natuur zoals groen en water hebben bewoners minder vaak last van angststoornissen. Spanning verminderd door het zien van natuurbeelden en zelfs patiënten die in een kamer liggen met planten en groen, kunnen eerder naar huis.

Steeds vaker hoor ik mensen over het ontsnappen aan ‘the rat race’. Juist door zoveel mogelijk in het dagelijks leven ontspanning in de buitenlucht te integreren, merk ik het meeste effect. Dat kan al met een wandeling in het park na het eten, een ontspannen fietstocht of intensieve sportsessie in het bos.

Reden 3. Natuur dringt zich niet aan je op

Natuur dringt zich niet aan ons op. Niet zoals de neonverlichting in de stad of berichtjes op Instagram of andere social media. Onze ogen mogen zelf bepalen wat ze aandacht geven. Zo krijgt je hoofd weer ruimte om creatief te zijn. Je hoeft geen uren door het bos te wandelen. Ook gewoon goed kijken naar de planten in je tuin of de bloemen op je balkon geeft je mind al enorme rust.

Reden 4. Het geeft een extra dimensie aan je yoga practise

Je hoort vogels, voelt de wind en staat echt met de voeten op je aarde. Er gebeurt altijd veel om je heen in de buitenlucht. Daarom neem ik altijd eerst even de tijd om bewust te worden van mijn omgeving. Ik zoek een plek op waar ik me rustig kan bewegen. Uiteraard kan dit ook super goed in de tuin als je die hebt.

Persoonlijk vond ik het in het begin moeilijker om yoga buiten te doen. Ik was meer bezig met omgeving en of mensen mij konden zien. Tegenwoordig kan ik me daar helemaal voor afsluiten. En dat voelt als een enorme vrijheid! Oefening baart kunst dus.

Ik daag je uit

Ga jij altijd standaard naar een yogales die binnen is? Probeer gewoon eens een keer om naar buiten te gaan. In een groep, of alleen.

Je zult vanzelf merken wat het voor jou betekent. Ik ben erg benieuwd!

Laat je reactie hieronder achter.

Liefs,
Simone

Reageer