3 Yoga Outdoors oefeningen voor ontwaken in de natuur

Yoga houdingen helpen je verbinding te maken met de natuur en daardoor met je eigen spirituele kern. Door je met de natuur te verbinden, kom je meer in verbinding met jezelf. Dit gaat verder dan een wandeling of tuinieren. 

De lente is in aantocht en dat betekent dat we weer heerlijk kunnen genieten van buiten en de ontwakende natuur. Afgelopen zomer zagen we massaal yogastudio’s en sportscholen lessen aanbieden in het park. Voor veel yogi’s was dit een bijzondere ervaring. De wind en de zon gaven een nieuwe dimensie aan de yogales. Buiten zijn voelt instinctief goed.

Met deze drie yoga oefeningen zet jij de eerste stappen voor een intiemere relatie met de levende wereld. Dat kan ook als je in de stad woont.

Gezondheidsvoordelen van natuur

De voordelen van het zijn in de natuur reiken ver. 120 minuten natuur per week heeft grote positieve invloed op je welzijn en gezondheid. Je immuunsysteem verbetert en stresslevels, gevoel van angst en depressie dalen (wijzen verschillende onderzoeken aan).

In het bos dwalen je ogen kalm over de omgeving. Je aandacht kan zelf bepalen wat het ziet, hoort of voelt waardoor je brein ruimte krijgt om creatief te zijn. Dit wordt ook wel de aandachthersteltheorie genoemd.

Verbinding natuur yoga

Yoga oefeningen voor meer verbinding met de natuur en jezelf

Yoga staat voor ‘verbinding’ of ‘vereniging’. Het gaat niet om het uitvoeren van de houdingen, maar om de energie die je ermee verplaatst.

De grenzen van de mat geven een veilig gevoel, maar echte verbinding komt tot stand als we de levende wereld gaan ontdekken op het kleine stukje groen dichtbij je huis. De volgende oefeningen helpen je van de mat af te stappen en de natuur in te trekken.

1. Centreer jezelf me de berghouding (tadasana)

Centreer jezelf voordat je de natuur in gaat met de berghouding. Doe deze oefening bijvoorbeeld op de parkeerplaats of net over de drempel van je huis. Het helpt je bewust te worden van jezelf, zodat je makkelijker verbinding kan maken met de levende wereld om je heen.

Gebruik deze oefening als overgang van de ene wereld in de andere. Laat alles wat je niet nodig hebt op de parkeerplaats of thuis.

Centreren
• Zet je voeten onder je heupen (dus iets uit elkaar)
• Houd je knieën licht gebogen, zodat je stevig staat.
• Span je bovenbeenspieren en je onder buikspieren aan.
• Je schouders zijn ontspannen en in lijn met je heupen.
• Je gezicht is zacht je kijkt ontspannen voor je uit in de richting van de levende wereld die je zo dadelijk gaat betreden.
• Adem langzaam in en breng je handen met handpalmen omhoog.
• Maak een driehoek met je wijsvingers en duimen
• Adem langzaam uit door je handen door het midden naar beneden te brengen.
• Herhaal dit minimaal 3 keer.
• Het is nu een geweldig moment om een intentie te zetten.

2. Houd je aandacht in het moment met je ademhaling

Je ademhaling is je belangrijkste instrument om verbinding te maken met jezelf. Elke uitademing kan zorgen voor kalmte in je lichaam. Deze ademhalingsoefening helpt je gedachten kalmeren en in het moment te blijven.

Zorg ervoor dat je langzaam loopt en richt je blik vooruit. We zijn geneigd om vlak voor ons op het pad te kijken. Oefen je aandacht in de natuur breed te houden.

Ademhalingsoefening 
• Houd je gezicht ontspannen en je ogen zacht.
• Adem langzaam in via je neus.
• Houd je adem heel even vast.
• Adem bewust langzamer uit via je mond.
• Herhaal dit ongeveer 10 keer.
• Voel de spanning van je afgeleiden op elke uitademing.
• Blijf met je aandacht bij je adem terwijl je met een zachte blik vooruit kijkt.
• Merk op hoeveel je waarneemt.

3. Word onderdeel van de levende wereld in kleermakerszit (Sukhasana)

Vind een plek in de natuur waar je niet gestoord wordt. Ga rustig zitten in kleermakerszit (bij nat en koud weer is het handig om een klein zitmatje mee te nemen).

Je hoeft niks te fixen of te leren. Laat je zintuigen de omgeving in je opnemen. Probeer niet gefixeerd ergens over na te denken. Gedachtes komen en gaan. Blijf met je aandacht bij alles wat je ziet, hoort en ruikt. Eindig altijd met een gevoel van dankbaarheid.

Meer leren over hoe je kan mediteren in de natuur? Lees dan dit blog: 5 stappen voor een meditatie verbonden met de natuur

Neem buiten mee naar binnen

Er is veel wat we over onszelf kunnen ontdekken en leren als we meer verbinding maken met de levende wereld. Je kan dit met kleine stapjes uitbreiden. En het mooie is. Je kan niets fout doen op het moment dat je je openstelt voor de lessen van de natuur.

Laat me hieronder weten hoe je deze oefeningen ervaart of stuur me een berichtje op Instagram.

Praktische gids voor antwoorden uit jezelf

Ontdek o.a.

  • Hoe beweging helpt voor ontspanning.
  • Oefeningen waardoor je gedachten kalmeren.
  • Hoe je goede vragen aan jezelf kan stellen.

Reageer