5 stappen voor een meditatie verbonden met de natuur

Mediteren wordt steeds normaler. Er zijn verschillende meditatieapps en YouTube staat vol met lessen waarmee je kan mediteren. Het is een fantastische manier om je aandacht te focussen en je gedachten te kalmeren. 

Stil zitten op een matje is geen doel op zich. Meditatie kan een brug zijn naar een diepere laag van jezelf. Zelf mediteer ik het liefst buiten in de natuur. Je komt makkelijker bij je gevoel dat je onderdeel bent van een groter geheel. Door de kalme gedachten kan de natuur je meenemen.

Mediteren in de natuur, waarom zou je?

Een belangrijk onderdeel van yoga is het bewustzijn van je aandacht. Wat ik vertaal naar observeren zonder oordeel. Je bent getuige van je lichamelijke gevoelens, gedachten, behoeften, mentale verhalen zonder oordeel of reactie. 

Het is niet zo dat je stopt met voelen. Nee, het tegenovergestelde. Je maakt de keuze om volledig te voelen. Je kiest ervoor om je adem te richten op alles wat er nu gaande is. Zonder dat je je aandacht ervan afleidt. 

In veel inheemse culturen wordt dit niveau van bewustzijn geassocieerd met vogels die opstijgen om te gaan vliegen. Zoals een adelaar of een havik. 

Het opbouwen van deze staat van zijn is het hart van een meditatie practise en het is ook een belangrijk onderdeel om jouw verbinding met de levende aarde te versterken.

Meditatie observeren natuur

Verbinding met de levende aarde

Meditatie is de oefening van je aandacht focussen op het huidige moment. Waarbij je een oordeelloze houding aanneemt. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een plek waar je makkelijk naar toe kan om jezelf wat tijd te gunnen simpelweg te observeren wat er in het huidige moment gebeurt.

Als je dit vaker in de week op dezelfde plek in de natuur doet, word je getuige van hoe het landschap verandert gedurende het jaar. Je komt meer te weten over de dieren en planten waarmee je jouw plek deelt. Dit zorgt voor een diepe verbinding met de levende aarde. Er komt een kalmte over je heen. Een golf van liefde. 

Misschien vind je dat moeilijk om voor jezelf te ervaren, maar als je in de natuur bent, voel je het makkelijker voor alles om je heen. Inclusief jezelf.

Om je voor te bereiden op de meditatie geef ik je 5 stappen die je kan uitvoeren. Hierdoor kom je geleidelijk in een meditatieve staat van zijn en kost het je een stuk minder moeite.

Stap 1. Centreren

Aan het begin van elk natuurmoment, pauzeer ik eerst om me te centreren. Dat betekent dat ik mijn aandacht van het verleden of de toekomst, terug breng naar het huidige moment. 

Ik vind het fijn om yoga te doen. En me daarbij helemaal op mezelf te richten. Het is fijn om je ogen te sluiten, zodat je je zintuigen echt even reset geeft om daarna weer beter te kunnen functioneren.

Centreren voordat je de meditatie in de natuur begint, helpt je om gedachten en behoeftes achter je te laten.

Dit hoeft niet lang te duren. Een paar zonnegroeten kunnen al wonderen doen.
Op YouTube heb ik een meditatieflow geplaatst die je ook kan doen.

Stap 2. Laat je leiden

Begin met lopen en let op waar je naar toe geleid wordt. Je wordt getrokken naar een plek die goed voelt. Vertrouw erop dat dat goed is. Zonder dat je hier een verklaring hoeft te hebben. 

Je kan voor elke natuurmeditatie een andere plek kiezen, maar het is ook krachtig om vaker terug te komen op dezelfde plek. Zo leer je de dieren en de planten om je heen kennen. Dit zorgt voor een wat voor een diepere connectie.

Stap 3. Breng je aandacht naar binnen

Ga rustig zitten op je zitbotten. Misschien zit je tegen een boom. Bij nat weer kan je altijd een klein matje meenemen.

Als je comfortabel zit kun je ervoor kiezen om je ogen te sluiten of open te houden.

  • Adem rustig en diep in. Houd de adem in voor een moment en adem 2x zo lang weer uit. Dit stimuleert de ontspanning in je lichaam.
  • Adem rustig in via je neus. En adem langzaam en diep weer uit.
  • Voel elke keer als je uitademt dat je gedachten kalmeren en je lichaam ontspant.
  • Kijk of je de sensaties in je lichaam kan opmerken als je diep in en uit ademt.
  • Het huidige moment is het enige moment wat telt. Blijf met je gedachten bij je adem.
  • Als je er klaar voor bent laat je de controle van je adem los. En voel je hoe je je voelt.
  • Op het moment dat het voor jou goed voelt, open je je ogen.
Op Instagram heb ik een geleide ademhalingsoefening voor je opgenomen. Anders dan hierboven, maar ook ontzettend krachtig.

Stap 4. Aandacht van binnen naar buiten

Observeer je omgeving heel langzaam door je ogen eerst te rusten op iets voor je. 

Wees met je aandacht bij dat wat je ziet terwijl je de verbinding houdt met jezelf. Alsof er een onzichtbare draad tussen jouw aandacht en dat wat je ziet in de natuur is gesponnen. Laat je aandacht meenemen door de bewegingen in je omgeving op een rustige, subtiele manier. 

Beweeg eerst alleen je ogen. Draai niet meteen je hele hoofd.
Neem de tijd.

Stap 5. Meditatie eindigen

Vanuit deze staat kan je rustig opstaan om te gaan wandelen of de omgeving te verkennen. Mediteren hoeft niet altijd vanuit een statische, zittende of liggende, houding te worden gedaan.

Het is makkelijk voor in het begin, maar naarmate je vaker mediteert is het goed om de meditatieve staat vast te houden terwijl je beweegt en deelneemt aan het leven.

Blijf je bewust van je adem, terwijl je de kleuren, dieren, planten en de levende aarde in je opneemt. Alsof het onzichtbare draad zich uitbreid naar alles wat je tegenkomt.

Oefening baart kunst. Sluit de meditatie af op het moment dat je merkt dat je concentratie verliest. Dit kan je doen door je handen op je hart te leggen en 3 keer diep in te ademen en met een zucht uit te ademen. Bedank de levende aarde voor haar liefde, aanwezigheid (of het gevoel wat jij voelde tijdens deze meditatie).

Praktische gids voor antwoorden uit jezelf

Ontdek o.a.

  • Hoe beweging helpt voor ontspanning.
  • Oefeningen waardoor je gedachten kalmeren.
  • Hoe je goede vragen aan jezelf kan stellen.

Oefening baart kunst

Hoe vaker je dit oefent, hoe meer je verbinding ervaart met jezelf, de mensen om je heen en de levende natuur. Wanneer je je aandacht brengt in het huidige moment door het observeren van je omgeving zonder oordeel, is het makkelijker om te voelen dat je onderdeel bent van deze wereld. 

Op het moment dat je vastzit in je hoofd, of je leven leidt op automatische piloot en je onbewuste gedachten je continu afleiden, mis je snel de manieren waarop wij worden beïnvloed door onze omgeving en hoe wij de omgeving beïnvloeden. 

Als je begint met mediteren merk je dat er dagen zijn dat het makkelijk en moeilijk gaat. Dat is heel normaal. Het is belangrijk (en fijn) om voordat je gaat mediteren, eerst wat yogaoefeningen te doen. Je kan je gedachten niet stoppen. Je kan er wel voor zorgen dat je gedachten zich kalmeren voordat je begint met mediteren.

Door het oefenen van verbinding verhoog je je bewustzijn van je gedragspatronen en overtuigingen. Zoals een vogel in de lucht een beter overzicht heeft op de grond, zo krijgen wij steeds beter overzicht van onszelf naarmate we langer in meditatie kunnen blijven.

Ik ben erg benieuwd hoe dit voor jou werkt.
Laat hieronder een reactie achter.
Of stuur me een berichtje op Instagram.

2 thoughts on “5 stappen voor een meditatie verbonden met de natuur

  • Heel mooi en duidelijk omschreven Simone! Ik heb al gemerkt dat “oefening baart kunst” hierbij echt werkt. Ben er nog niet waar ik wil zijn, maar daarvoor zal de Expeditie me zeker verder gaan helpen!
    Liefs! Birgit

Reageer