Meer verbinding met jezelf door yoga

Verbinding maken met jezelf lijkt het werkwoord van deze tijd. Vaak is het echter niet zo dat de verbinding in één keer verbroken wordt, alsof je een telefoon ophangt. Verbinding maken met jezelf is een continu proces, waarbij steeds meer laagjes afgepeld worden om te komen tot de kern van wie je bent.

Helaas voel je vaak pas dat je de verbinding met jezelf kwijt bent op het moment dat je lichaam heel duidelijke signalen geeft dat het zo niet langer goed gaat. Het is tijd voor rust en aandacht. Door elke dag een moment te nemen om contact te maken met de diepere lagen in jezelf, blijf je beter in balans. Door yoga, aanwezig zijn in de natuur en bewustwording kunnen we de verbroken verbinding blijvend herstellen.

Verbinding maken met jezelf

Speciaal voor jou heb ik een video opgenomen over verbinding maken met jezelf. Vind je deze video interessant? Abonneer je dan op mijn YouTube kanaal.

In dit artikel ga ik verder in op de vraag hoe je verbinding maakt met jezelf. Om hier antwoord op te geven heb ik eerst een overdenking voor je.

Wie is ik en wie is mezelf?

We beginnen de vraag ‘hoe maak ik verbinding met mezelf?’ met een filosofische overdenking. Wie of wat is ‘ik’ in deze vraag en wie of wat is ‘mezelf’?

Neem voordat je verder leest even een paar minuten om deze vraag in te laten dalen. Adem een keer langzaam en diep in en sluit je ogen. Hoe voelt het verschil tussen ik en mezelf?

Het is een vraag waar je niet direct met je gedachten antwoord op kan geven. Om blijvend verbonden te voelen met jezelf is het goed om deze vraag af en toe aan jezelf te stellen.

We zijn in het dagelijks leven altijd bezig om dingen te doen. We zijn altijd druk. We willen carrière maken, de kinderen goed opvoeden, een leuke vriendin zijn en een goede sporter. Hierdoor vergeten we om af en toe even stil te staan bij wie je diep van binnen bent. Zonder vorm en prestaties. Je bent niet alleen je lichaam. Je bent ook niet je gedachten. Bij verbinding maken met jezelf gaat het om de diepere laag van wie je bent. Het stemmetje die fluistert, maar waar je geen gehoor aan geeft om dat het spannend is om naar te luisteren.

Verbinding

In het artikel ontdek 5 diepe lagen om dichterbij je spirituele kern te komen ga ik dieper in op de vraag wie je werkelijk bent.

Hoe weet je dat je de verbinding kwijt bent?

Vaak geeft je lichaam al langere tijd signalen dat je beter mag luisteren naar jezelf. Op het moment dat je het opmerkt voel je je fysiek of mentaal uit balans. Je lichaam voelt gespannen, je ervaart gezondheidsklachten en je weet niet meer wat je wil. Je beseft dat je al lange tijd op de automatische piloot leeft. Je hebt de periode overleefd, maar zonder dat je het daadwerkelijk hebt ervaren of gevoeld.

Signalen dat je de verbinding met jezelf verliest

  • Vastzittende nek en schouders
  • Pijn in je onderrug
  • Brok in je keel
  • Hoog zittende emoties die je niet wilt uiten
  • Altijd moe en zwaar gevoel
  • Moeilijk kunnen concentreren
  • Geen tijd nemen voor activiteiten waar je blij van wordt
  • Er niet over kunnen praten, omdat je het zelf niet weet
  • Piekerende gedachten
  • Hoge hartslag en adem
  • Onzeker over de te nemen keuzes
 

Hoe maak je verbinding met jezelf?

Yoga helpt je verbinding met jezelf door contact te maken met je lichaam, adem, gedachten en gevoelens en zo de lagen af te pellen naar wie je diep van binnen bent. Deze vier lagen vormen een geheel en staan dus niet los van elkaar. Yoga helpt je de eenheid ervaren door te voelen hoe je fysieke lichaam voelt en hoe je kan ontspannen. Door middel van je adem kalmeer je je zenuwstelsel en ben je aanwezig in het moment. Je gedachten verzachten en vertragen waardoor je contact kan maken met de wijsheid van je hart.

Ondanks dat de vier lagen een geheel vormen en niet los van elkaar staan, ervaar ik dat het fijn is om ze in volgorde af te pellen. Het is immers makkelijker om je lichaam te voelen dan contact te maken met je hart.

1. Voel je fysieke lichaam

Je lichaam bewegen tijdens het sporten betekent niet dat je je lichaam daadwerkelijk voelt. De bewegingen in een yogales helpen je de beweging te voelen en daardoor op te merken hoe je lichaam voelt. Wellicht ervaar je spanning en stijfheid in een houding of de kracht van je spieren. Het voelen van je lichaam kan op 3 niveaus. 

  1. De buitenkant van je lichaam. De aanraking op je huid.
  2. De fysieke binnenkant van je lichaam. De kracht in je spieren
  3. De energetische binnenkant van je lichaam. Subtiele tintelingen in je vingertoppen

Als je je hand op de mat legt voel je de structuur van de mat onder je vingers. Je voelt de kracht in je handen en het stromen van de energie vanuit je vingertoppen door je lichaam. Dit is yoga!

2. Kalmeer jezelf via je adem

Je adem wordt ook wel je levenskracht genoemd. Door middel van ademhaling kan je jezelf kalmeren en nieuwe energie geven. Door contact te maken met je adem ben je altijd in het nu. Je lichaam heeft een vorm, je adem is vormloos. Door verbinding te maken met je adem, maar je verbinding met de onzichtbare bron van energie in jezelf.

Je hoeft geen ingewikkelde ademhalingsoefeningen te doen. Wat kan je op elk moment van de dag doen? Even stilstaan en bewust langzaam en diep in ademen en langzaam uitademen.

Ademhalingsoefening

  • Deze oefening kan zittend, staand of liggen
  • Sluit je ogen en ontspan je gezicht
  • Leg je handen op je onderbuik of op je hart
  • Adem langzaam vier tellen in
  • Adem langzaam vier tellen uit
  • Merk het kantelpunt op tussen je in en uitademing
  • Doe dit zo vaak als goed voelt.

3. Observeer je gedachten tijdens meditatie

De gedachten in je hoofd kunnen alle kanten op gaan, zonder dat je het zelf door hebt. Je gedachten worden beïnvloed door alle prikkels die je de hele dag binnenkrijgt van het nieuws, social media, gesprekken met collega’s. Je hoofd raakt steeds voller, waardoor je steeds verder van jezelf af komt te staan. 

Regelmatig mediteren helpt je gedachten observeren en plaatsen. Zodat het niet continu blijft doorstromen. Mediteren helpt je voelen hoe je lichaam voelt en je gedachten op te merken. Je kan op verschillende manieren mediteren. Niet iedereen vindt het fijn om op een kussen te zitten in stilte. Het belangrijkste van mediteren is dat je je aandacht richt op wat er op dit moment aanwezig is. In jezelf of om je heen. In het artikel ‘5 stappen voor een meditatie verbonden met de natuur’ lees je hoe je kan mediteren terwijl je in de natuur loopt.

Door elke dag te oefenen met het observeren van je gedachten en je aandacht te richten op wat er op dit moment aanwezig is, zul je merken dat het steeds stiller wordt in je hoofd. 

4. Verbind met je hart tijdens een trancereis

Volgens Sjamanen heeft ons Hart de wijsheid en helpen onze gedachten om deze wijsheid tot uiting te brengen. Het Hart heeft toegang tot een veld van informatie die niet gelimiteerd is tot tijd en ruimte. Je hart is de deur naar je Innerlijke Wijsheid, Ziel en Hogere Zelf.

In het leven gebeurt er echter veel waardoor we ons hart sluiten en er niet naar leren luisteren. Het heeft tijd nodig om het contact met je hart te herstellen. Dit doe je niet door te denken, maar door een relatie op te bouwen. Wellicht zul je eerst door duisternis van verdriet, angst en pijn heen moeten. 

Het moment dat je je hart opent ga je nieuwe dingen zien die je eerder niet zag. Je voelt je geïnspireerd om te creëren omdat de energie door je heen stroomt.  

Het maken van trance meditatiereizen helpen je de verbinding met je hart op te bouwen. Je lichaam, adem en gedachten verstillen en met je aandacht reis je naar de wijsheid van je hart.

Deze sjamanistische trance meditatiereis neemt je vanuit diepe ontspanning mee naar een sjamanistisch veld. Vanuit ontspanning brengt sjamanistisch reizen je naar een diepe kern van verbinding met je hart. 

5. Ervaar de eenheid in stilte

Je lichaam is ontspannen, je gedachten kalm en je hart is open. In de stilte kan je voelen dat je een geheel bent. Je ervaart de eenheid in jezelf, doordat je verbindt met alle lagen van zijn. Je fysieke lichaam, je energie, je mind en je hart. Op het moment dat je de eenheid in jezelf voelt kan je ook met die blik naar de levende wereld om je heen kijken. Alle mensen, dieren, planten, organismen, elementen zijn onderdeel van het grote geheel. 

Hoe voelt in verbinding zijn?

Als je in verbinding bent met alle lagen van jezelf, voel je je gesteund, in balans en krachtig. Je werkt samen met de stroom van het leven in plaats van continu de struggles te ervaren. Uiteraard betekent het niet dat er geen moeilijke momenten meer zullen zijn, maar je kan ze dragen. Je blijft bij jezelf en weet wat je te doen hebt. Je voelt sneller aan wanneer je iets doet wat niet in lijn is met jezelf.

 

En dag waarbij je de de kracht van de elementen voelt in jouw lichaam, energie en wijsheid.

Je kunt niet alles oplossen vanuit ratio. Geef jezelf een dag vrij om te voelen hoe je je voelt en te verbinden met de energie en wijsheid die diep in jezelf zit. 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in en ervaar lessen van de natuur voor rust in je hoofd, energie in je lichaam en wijsheid vanuit je hart.

Uitschrijven kan altijd met één klik.

5 thoughts on “Meer verbinding met jezelf door yoga

Reageer