Patronen doorbreken met yoga – ontdek je Samskaras

Iedereen heeft zo zijn of haar patronen.

  • Elke dag opstaan als de wekker gaat
  • Je tanden poetsen
  • Een kop koffie drinken
  • Bij thuiskomst je partner een kus geven of je hond aaien.

Veel gewoontes zijn handig om te hebben, zodat ons brein ruimte overhoudt om zich bezig te houden met ingewikkeldere zaken.

Gewoontes kunnen ook zorgen voor sleur en vastgeroeste patronen.

  • Je luncht altijd met dezelfde collega’s
  • Je sport weinig
  • Je eet ongezond
  • Je denkt snel negatief

Door herhaling ontwikkel je patronen

Ook de manier hoe je reageert op situaties of op mensen kan een gewoonte worden. Je ontwikkelt een gedragspatroon zonder dat je je daar heel erg van bewust bent. Door herhaaldelijk bepaalt gedrag te vertonen in bepaalde situaties, wordt dat uiteindelijk je ‘standaard’ reactie.

Net zoals het oeroude en bekende experiment met de hond van Pavlov.

Hij ontdekte dat honden begonnen te kwijlen als ze gevoerd werden en experimenteerde met het rinkelen van een bel tijdens het voeren. Nadat hij dit enkele keren of weken (ik weet niet precies hoe lang) had herhaald, kwijlden de honden ook al bij alleen het horen van de bel. Zonder dat er eten in de buurt was.

Samskaras: beïnvloed door het verleden

Uiteindelijk blijkt dit voorbeeld of heel veel situaties van toepassing. Ook op mensen. Alles wat we vroeger hebben meegemaakt of herhaaldelijk hebben ervaren, beïnvloed hoe we in het huidige leven reageren.

De yogafilosofie kent hiervoor de term Samskaras. Dit zijn impressies die we van dingen hebben, waardoor we onze manier van reageren laten bepalen. Deze persoonlijke Samskaras zijn gevormd door het verleden en zorgen ervoor dat je gebeurtenissen, activiteiten of andere mensen niet meer objectief kan beoordelen.

Heb je vroeger ooit iets gedaan waar je geen goede ervaring aan hebt overgehouden? Wat is je eerste gedachte als een vriendin vraag om weer mee te gaan? ‘Dat is niets voor mij’ of ‘zo ben ik niet’? Misschien zijn dit wel overtuigingen die je heel veel mooie dingen ontnemen. Wat je vroeger een keer hebt geprobeerd en niet leuk vond, kan nu jaren later opeens wel goed bij jou passen omdat je zelf in de tussentijd veranderd bent. Ook de activiteit kan anders zijn.

Geen yogadocent is bijvoorbeeld hetzelfde. Als je vroeger een les hebt gehad waar je geen goed gevoel aan over hebt gehouden, betekent dat niet dat yoga helemaal niet bij je past. Het kan juist heel leuk zijn om je vooroordelen even aan de kant te zetten en het nog eens te proberen.

Ervaar de vrijheid

Yoga en meditatie helpen je om vaste patronen te leren kennen, te observeren en er makkelijker afstand van te doen. Je wordt bewuster van jezelf, van je gedrag en van hoe je wíl reageren of handelen. Wat een gevoel van vrijheid!

Patronen die er jaren over hebben gedaan om lekker diep in te slijten heb je niet in 1 keer doorbroken of opgelost. Maar elke keer als je je bewust bent van een situatie kun je kiezen. Hoe wil ik reageren? Hoe vaker je ander gedrag kiest, hoe makkelijker het wordt.

Hoe mooi zou het zijn als je op elke situatie op elk moment uit vrije wil kan reageren. En kan kiezen welk gedrag het beste is. Om dat nog even iets te verduidelijken geef ik een voorbeeld.

Stel je loopt met een kind op de stoep en jullie praten een beetje over koetjes en kalfjes. Voordat je het weet rent de kleine zonder te kijken of te vragen de straat over. Een gevaarlijke situatie. Hierdoor is het logisch dat je boos reageert. In deze situatie helpt het voor het kind om te begrijpen dat dit een gevaarlijke situatie opleverde. Maar ben je een uur later nog steeds boos? En maak je er een dag later weer een boze opmerking over? Voor het kind is de situatie allang weer voorbij. Het is de kunst om na een waardevolle boze reactie, weer positief en optimistisch te zijn.

Kies!

Het blijkt dus dat we een keus hebben hoe we reageren, denken en omgaan met situaties. Kies en je zult ervaren wat het in je leven verandert.

‘Dat overkomt mij ook altijd’            vs.                   ‘Oké, Let’s go!’

‘Zo ben ik nu eenmaal’                      vs.                   ‘Ik kan ook eens anders reageren’

‘Ik kan er niks aan doen’                    vs.                   ‘Wat kan ik er aan doen?’

Het kost even tijd, maar je zult ontdekken dat je niet altijd op dezelfde (impulsieve) manier hoeft te reageren. Er is altijd ruimte tussen prikkel en reactie. En ook als je reageert op een impulsieve manier, heb je altijd de mogelijkheid om je gedachtes en emoties te observeren en een halt toe te roepen om de keus te maken al dan niet anders te reageren.

 

Oefening baart kunst.

 

Liefs, Simone

One thought on “Patronen doorbreken met yoga – ontdek je Samskaras

Reageer