Leren omgaan met stress is belangrijker dan rust nemen

Het toevoegen van ‘ontspannende’ activiteiten om stressgevoelens tegen te gaan, zorgt er voor dat je nog meer doet. Nog minder tijd en ruimte hebt in je agenda.

“We zijn druk, ervaren stress en hebben nergens tijd voor.” 

Tijd voor onszelf wordt gezien als de heilige graal die maar sporadisch te ervaren is. En toch plannen we zelf onze agenda’s zo vol  en doen we nog dat beetje extra werk, omdat we mee willen blijven doen op de sociale- of carrièreladder. Aan de andere kant zoeken we massaal manieren om te vertragen. We doen aan meditatie, leren nee te zeggen tegen afspraken, krijgen mindfulnesstrainingen in de baas z’n tijd.

Stress ervaren is heel persoonlijk

De ene persoon heeft er minder last van dan de ander. En dat komt door de volgende formule.

Stress = hoeveelheid stressvolle gebeurtenissen/ hoe je kan omgaan met stress

Deze formule maakt het heel duidelijk. Je kan heel wat stressvolle gebeurtenissen meemaken zonder dat je ze als stressvol hoeft te ervaren. De crux zit ‘m erin hoe je ermee omgaat.

Leren omgaan met stress

Keihard op de rem trappen om daarna te excelleren?

We leven met 300 km/u, maar proberen niet uit de bocht te vliegen door af en toe keihard op de rem te trappen en te onthaasten. Om daarna weer te kunnen excelleren en ‘het maximale uit je leven te halen’. 

Een enorm schokkerige rit als je het mij vraagt. Als ik achterin de auto zou zitten, zou ik binnen enkele minuten vragen of de rijstijl iets aangepast kan worden. Een makkelijke metafoor voor veel levens op dit moment.

Want 300 km/u rijden, keihard op de rem trappen, om daarna zo snel mogelijk weer de 300 km/u aan te tikken, is duidelijk geen fijne rijstijl. Als er op de route ook nog eens moeilijke haarspeldbochten zijn, wordt het wel heel lastig om niet uit de bocht te vliegen.

Dat kan ook anders. Stel je eens voor:

Je rijdt in je auto 300 km/u, die makkelijk 600km/u aankan.
De weg is breed, je hebt overzicht.
Je voelt je ontspannen en comfortabel
Moeilijke obstakels zie je tijdig aankomen of weet je op een soepele manier te ontwijken.

Achterin zitten is dan helemaal niet zo erg meer ook al rijd je 300km/u. 

Hoe vlieg je niet uit de bocht?

Tijd voor jezelf is belangrijk. Maar niet de ‘ik ben echt even toe aan een dagje Netflix’ soort van tijd voor jezelf. Hiermee trap je alleen maar even keihard op de rem om daarna weer net zo hard bijna uit de bocht te vliegen.

Als je stress ervaart, is drie keer in de week naar een ontspannende yogales gaan, waarbij alles draait om zachtheid en verstilling, niet meteen dé oplossing. Het verstikkende gevoel van deadlines zal tijdens de les misschien wat naar de achtergrond verdwijnen, maar komt keihard weer terug zodra je de yogastudio weer uitstapt. 

Yoga draait altijd om balans

Balans tussen inspanning en ontspanning. Tussen kracht en zachtheid. Tussen een fysieke en mentale uitdaging en loslaten. Juist deze combinatie, maakt je weerbaarder. Sterker. Beter in je vel. Het een kan niet zonder het ander.

Leren omgaan met stress

Ben jij je er bewust van wat je allemaal doet in een week? 

Hoeveel je ja zegt tegen afspraken of uitnodigingen die je eigenlijk niet leuk vindt? 

Als je de hoeveelheid stressvolle evenementen naar beneden kan schroeven is dat al een goed begin. Aan het andere belangrijke aspect van de formule wordt maar weinig aandacht aan geschonken.

Leren omgaan met stress:
⊕ Hoe zorg je ervoor dat je niet meteen een hartslag van 180 hebt bij elke tegenslag?
⊕ Hoe zorg je ervoor dat je ook in drukke periodes een manier hebt om te ontladen?
⊕ Hoe zorg je ervoor dat je je energie vasthoudt na een vakantie of fijne periode?
⊕ Hoe zorg je ervoor dat je je zintuigen gebruikt, maar niet door elke prikkel laat overspoelen? 

 

Yoga als manier van leven

Je yogales eindigt niet op het moment dat de docent ‘Namasté’ zegt.
De echte challenge begint dan pas.

Stel je hebt een fijne yogales gehad.
In een studio, lekker warm.
Na de les wil je snel naar huis om je kinderen nog even te zien.
Je trekt je schoenen aan en ziet dat het regent buiten.
Je bent op de fiets.

Hoe reageer je?
Wat zijn je gedachtes?
Hoe laat jij je opfokken (of niet) door deze weersomstandigheden?
Hoe ontspannen kom je thuis?

Dit soort momenten zijn de grootste levenslessen als je het mij vraagt. 

Want was je yogales een manier om even ‘keihard op de rem te trappen’ om daarna weer meteen in het oude stresspatroon te schieten? Of gebruik je de inzichten en het fijne gevoel om de rit ‘smooth’ te houden?

En zo zijn er nog heel wat meer voorbeelden te noemen.

Ik snap dat leren ontspannen tijdens de yogales voor jou al knap lastig kan zijn. Vooral als je net begint kan het aanvoelen dat je gedachtes alle kanten opvliegen en de houdingen zwaar zijn. Maar weet  

Hoe kan je leren omgaan met stres

1. Maak het een onderdeel van je leven om elke dag bewust een klein momentje niks te doen

Het moment dat je samen met je partner of een vriend/vriendin in een café zit kennen we allemaal. De ander moet naar de wc en jij hebt een paar minuten dat je alleen bent in een openbare ruimte zonder dat je iets te doen hebt. 90% van de mensen pakt tegenwoordig snel de smartphone erbij om zich maar niet alleen te voelen en de tijd ‘goed’ te benutten.

Stel dat je jezelf op dat moment de tijd geeft om even achterover te leunen. Om even goed de ruimte rond te kijken. Om even bij jezelf te checken hoe je je voelt. Dat zijn momenten van veel grotere waarde dan wat er op social media is gebeurt.

Gebruik kleine momenten van een paar minuten om gewoon even te wachten. Gewoon even rond te kijken, zonder doel, zonder nut. Het geeft je tijd om weer even met jezelf te verbinden. Hoe voel je je? Kan je iets comfortabeler zitten? En glimlach vooral eens naar een voorbijganger.

2. Zorg ervoor dat je gedachten zich kunnen ordenen voordat je gaat slapen

Je doet een warming-up voordat je een marathon wilt gaan rennen. Je oefent het pianostuk voordat je gaat optreden. En voordat je gaat slapen heeft je lichaam en je hoofd tijd nodig om te ontspannen. Een spannende serie kijken vlak voordat je gaat slapen? Je brein is overactief. Logisch dat je onrustig slaapt of moeilijk in slaap komt.

Zorg ervoor dat je je avond afbouwt en dat je je gedachten zich kunnen ordenen voordat je gaat slapen. Als je hoofd rustiger is, wordt je slaapkwaliteit beduidend beter. Je kan beginnen met een paar minuten meditatie of een yoga nidra sessie.

Wat je ook doet. Laat minimaal een uur voordat je gaat slapen alle beeldschermen uit.

3. Zorg voor een fysiek sterk lichaam

Sport is een goede manier om je dagelijkse stress van je af te bewegen. Een goede sportsessie verminderd de aanmaak van stresshormonen (cortisol) in jouw lichaam. Het stimuleert de aanmaak van endorfines wat een gunstig effect heeft op je welbevinden.

Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie je kan aanmaken. Iedere dag 30 minuten licht intensief bewegen is voldoende om je stofwisseling beter te laten functioneren. Je energieniveau neemt toe, je zit lekkerder in je vel en je gaat beter slapen. Frequentie is belangrijker dan zwaarte.

Omdat het veel energie vrijmaakt is een sportsessie vlak voor het slapen geen goed idee. ’s Ochtends voor je ontbijt is het best. Je start je dag meteen goed. (tip: lees het boek Oersterk leven voor meer achtergrond)

Discomfort yoga

4. Leer van 'stressvolle' situaties die de natuur je te bieden heeft

Tijd voor jezelf of een fijne yogales worden al snel gekoppeld aan een comfortabele omgeving. Een lekkere warme ruimte, een lekker ruikend bad. Tijdens comfortabele momenten is het een stuk makkelijker om je ontspannen te voelen.

Maar helaas. Zo werkt het leven niet. Er zullen altijd momenten van discomfort komen. Groot of klein. De echte leerzame uitdaging zit erin om daarmee om te gaan. Om ook tijdens oncomfortabele momenten ontspannen, aardig en liefdevol te zijn.

Het goede nieuws is. Je leven zit vol met gratis oncomfortabele lessen. Met een net andere mindset zijn dit de meest prachtige manieren om te leren omgaan met stressvolle situaties.

  • Fiets door de regen en maak er een les van om er van te genieten
  • Ervaar de koud tijdens het wachten op je vertraagde trein en probeer het te accepteren
  • Glimlach naar de persoon die lomp tegen je opbotste

Wil je hier meer over leren onder begeleiding van een professional? Dan raad ik je aan om eens een training van de Wim Hof methode te volgen. Vanuit theorie en gerichte oefeningen leer je de koud aan te gaan in een bad vol met ijs.

Reageer