Medicijnwandeling: De natuur als gids voor nieuwe inzichten

Een medicijnwandeling is een lange wandeling in de natuur waarbij je je verbindt met jezelf en de levende wereld. De medicijnwandeling kan helend werken, inzichten geven tijdens moeilijke situaties of antwoorden geven op levensvragen. 

Vaak krijg je precies de wijsheid die je op dit moment nodig hebt. Maar… het dat wat je nodig hebt is niet altijd datgene wat je wilt. Dit kan dus ook confronterend zijn.

Ik nodig je uit om een medicijnwandeling te maken en geef je daarom hieronder alle stappen ter voorbereiding.

De natuur als medicijn

Een medicijnwandeling is een oorspronkelijke traditie van Native Americans. Al eeuwenlang leven zij in harmonie met de natuur. Voor levensvragen en inzichten wenden zij zich tot de levende wereld. 

Tijdens een medicijnwandeling kunnen inzichten opkomen als een gevoel, teken of dier. Je ontvangt altijd precies dat wat je nodig hebt, maar dat is niet altijd wat je wilt. Het is dus belangrijk dat je van te voren jezelf toestaat dat alles omhoog mag komen. Ook als dat verdriet, pijn, onzekerheid of andere emoties zijn.

Medicijnwandeling

Hoe werkt een medicijnwandeling

Neem een hele dag de tijd voor je wandeling. Van zonsopgang tot zonsondergang bevindt je je in de natuur.

Als voorbereiding bepaal je een vraag die je meeneemt. Het is niet een vraag waar je de hele wandeling over na gaat denken, maar waarover inzichten omhoog mogen komen.

De afstand die je gaat afleggen maakt niet uit. Langzaam lopen is een belangrijk onderdeel en je zult af en toe op een plek gaan zitten die goed voelt. Het is in ons moderne leven niet makkelijk om langzaam te gaan. Laat je hierdoor dus niet frustreren. Wissel het tempo gewoon af.

Je zult merken dat vooral in het begin je hoofd nog over allerlei concepten wilt nadenken. Dat is prima, maar ga er niet te diep op in. Laat het gewoon voorbij komen. Focus je bijvoorbeeld op je ademhaling of op dat wat je ziet. Het is allemaal onderdeel van de heling die jij nodig hebt.

Houd een open houding tijdens het wandelen. Een medicijnwandeling kan grote impact hebben wat je met je hoofd niet kan bevatten.

Voorbereiding en paklijst

  • Neem een opgeladen telefoon mee op vliegtuigmodus. Je wilt deze dag niet gestoord of afgeleid worden.
  • Neem voldoende water mee en een paar voedzame snacks zoals fruit en groente. Het is traditie om gedurende deze dag te vasten, maar het is aan jou in hoeverre je dat doet.
  • Trek laagjes aan. Je bent de hele dag buiten en de temperatuur kan flink verschillen. Zorg ook altijd voor waterafstotende kleding. Ook als de voorspellingen goed zijn.
  • Neem een notitieboek en pen mee om inzichten op te kunnen schrijven.
  • Zorg voor weersafhankelijke bescherming zoals een zonnebril, pet, zonnebrandcrème, anti-teek, muts, sjaal, handschoenen etc.

Stap voor stap beginnen met je medicijnwandeling

  1. Start met jezelf centreren. Doe een paar ademhalingsoefeningen om te voelen hoe je je nu voelt voordat je begint met wandelen.
  2. Zet een intentie. Je kan deze combineren met de vraag die je hebt voorbereid.
  3. Loop langzaam. Langzamer dan je gewend bent of wat je (in het begin) fijn vindt.
  4. Blijf met je zintuigen alert. Sta gerust stil om te luisteren en te observeren. Laat je niet meevoeren door alle gedachten in je hoofd. Op het moment dat je hier bewust van bent kom je terug bij de schoonheid om je heen.
  5. Neem tijdens je wandeling tijd om te gaan zitten op een plek die goed voelt.

Inzichten opschrijven

Aan het einde van je wandeling is het fijn om tijd te nemen om je inzichten op te schrijven. Schrijf op wat er in je opkomt, zonder concrete antwoorden te willen herkennen of je woorden te analyseren. Schrijf bijvoorbeeld over wat je hebt meegemaakt. Wat je hebt gezien en hoe je dat liet voelen.

Op deze manier krijgen je hart en innerlijk wijsheid de ruimte om te verwerken wat je hoofd niet begrijpt. Op het moment dat je je woorden op het papier zet kan je altijd dieper gaan wat bepaalde symbolen voor je betekenen.

Je weet wanneer je iets probeert te analyseren op het moment dat je niet meer ‘weet’ wat je moet schrijven. Blijf gewoon in een stuk doorschrijven zonder er een logisch geheel van te willen maken.

Medicijnwandeling afronden

  1. Zorg ervoor dat je de medicijnwandeling goed afsluit voordat je weer thuis bent. Dit doe je door jezelf te gronden. Neem een paar diepe inademingen en zucht uit.
  2. Eindig je wandeling met een vorm van dankbaarheid voor jezelf en de natuur. Dit kan bijvoorbeeld door iets wat je tijdens je wandeling hebt gevonden terug te geven aan de aarde. Door hardop iets te zeggen of door je hand op een boom te leggen en liefde te sturen.
  3. Houd bij thuiskomst zoveel mogelijk prikkels van je af. Ga niet op social media en kijk geen nieuws. Deel je ervaring met een dierbare en duik op tijd je bed in.

Na een paar dagen kun je je notities nogmaals bekijken en ervaren wat ze nu voor je betekenen.

Inzichten verwerken

De inzichten die je ontvangt kunnen duidelijk zijn of heel subtiel. Houd er rekening mee dat dagen of zelfs weken na je wandeling inzichten nog omhoog kunnen komen. Schrijf ze op, of sta er even bij stil om ze te voelen.

Heb je een medicijnwandeling gemaakt?
Deel dan hieronder je ervaring.

Of tag me op Instagram @SimoneOutdoors

2 thoughts on “Medicijnwandeling: De natuur als gids voor nieuwe inzichten

  • Mooi omschreven Simone!
    Ik moet het nog gaan doen, maar één van mijn intenties voortgekomen uit de Expeditie is om een keer per twee maanden dichtbij (maar wel in de natuur) te gaan kamperen en dan heel vroeg in de ochtend de verstilling opzoeken voor die dag.
    Kijken wat me dat brengt! Lijkt me heel fijn om te doen 😊.

Reageer